Выхоўваем маленькага патрыёта

Беларуская нацыянальная кухня

   

 

 

 

свернуть

Беларускія гульні

Блін гарыць.

Мэты:Садзейнічаць развіццю хуткасці, спрытнасці, хуткасці рэакцыі.

Змест:Гуляючыя чэрцяць на зямлі круг, у які і становяцца. Лавец, стаўшы спінай да круга на адлегласці 3 – 4 м., гаворыць: “Блін гарыць!”. Усе выбягаюць з круга, але адразу ж імкнуцца забегчы у яго зноў. Лавец у гэты час спрабуе запляміці каго-небудзь з ігракоў. Той, каго заплямілі, становіцца лаўцом, і гульня працягваецца. Лавеец мае права пляміць ігракоў, якія знакодзяцца са знешняго боку круга.

 Золата.

Мэты:Садзейнічаць развіццю хуткасці рэакцыі, спрытнасці, назіральнасці.

Інвентар:“Золата” – невялікі каменьчык, гузік, манета.

Змест гульні:Гуляючыя садзяцца ў рад. Вядучы непрыкметна хавае “золата” ў руках каго-небудзь з ігракоў. Потым ён адыходзіць на 3 – 4 крокі і крычыць: “Золата, да мяне!”Той, у каго схавана “золата”, павінен усхапіцца і бегчы да вядучага. Але ўсе ўважліва сочаць адзін за адным і імкнуцца затрымаць іграка з “золатам”. Калі яму не ўдаецца выскачыць з рада, гульня пачынаецца спачатку, калі ж удаецца, - ён становіцца вядучым, а вядучы займае яго месца. Гульня працягваецца. Гуляючыя не павінны падаваць выгляду, што “золата” ў іх няма. 

  Міхасік.

Мэты:Садзейнічаць развіццю хуткасці, спрытнасці.

Інвентар:Абручы або кольцы.

Змест гульні:Для правядзення гульні патрэбна мець некалькі кольцаў, але па колькасці іх павінна быць на адно менш, чым ігракоў.Кольцы раскладваюцца па крузе, і вакол іх становяцца ігракі. Адзін з гуляючых гаворыць такія словы:Ты, Міхаська, не зявай, не зявай!Лапаточкі абувай, абувай!Гучыць музыка, ігракі, танцуючы, рухаюцца па крузе. Як толькі музыка заканчваецца, усе спыняюцца і стараюцца як мага хутчэй “абуць лапці” – заняць свабоднае месца ў адным з кольцаў. Ігрок, які застаўся без “лапцяў”, з гульні выбывае. Пасля гэтага забіраецца адзін абруч і гульня працягваецца да той пары, пакуль не застанецца адзін ігрок. Ён лічыцца пераможцам. Ігракі маюць права заняць месца ў адным з абручоў толькі пасля заканчэння музыкі. Рухаюцца по крузе, састаўленым з кольцаў, дазваляецца толькі з яго знешняга боку.

 Церамок.

Мэты:Садзейнічаць развіццю ўмення трапна кідаць мяч, спрытнасці, хуткасці.

Інвентар:Мяч.

Змест гульні:Кожны ігрок (акрамя вядучага) малюе сабе маленькі кружок – “церамок”. Вядучы, стоячы ўбаку, падкідае мяч угару. У гэты час усе гуляючыя мяняюцца “церамкамі”, перабягаючы з кружка ў кружок. Вядучы ловіць мяч і кідае ў іграка, які не паспеў перабегчы і заняць “церамок”. Калі мяч трапіць у яго, вядучы становіцца ў свабодны “церамок”, а няспрытны ігрок пачынае вадзіць. Нельга кідаць мяч у іграка, які паспеў заняць “церамок”.

 Абарона крэпасці.

Мэты:Садзейнічаць развіццю спрытнасці, вокамера, умення моцна і трапна кідаць мяч.

Інвентар:Два мячы, стул.

Змест гульні:Удзельнікі гульні выбіраюць вядучага і становяцца ў круг. Пасярод круга ставяць стул і кладуць на яго мяч. Другі мяч – у аднаго з удзельнікаў гульні. Гуляючыя перакідаюць яго адзін аднаму, стараючыся выбраць зручны момант і збіць мяч, які ляжыць на стуле. Вядучы, стоячы каля стула, адбівае або ловіць мяч: абараняе крэпасць. Ігрок, якому ўдасцазбіць мяч, становіцца вядучым.Варыянт гульні.Калі вядучы зловіць мяч, то ігрок, які яго кідаў, выбывае з гульні. Перамагае той вядучы, які выведзе з гульні большую колькасць удзельнікаў. 

Барада.

Мэты:Садзейнічаць развіццю спрытнасці, каардынацыі рухаў.

Змест гульні:Гуляючыя выбіраюць вядучага і завязваюць яму рукі за спіной, або ён за спіной трымае адной рукой запясце другой, якой і ловіць ігракоў. Тыя разбягаюцца па пляцоўцы, а вядучы стараецца ўхапіць пальцамі каго-небудзь з іх. Калі гэта яму ўдаецца, то злоўлены замест яго становіцца “барадой”. Вядучы не павінен расчэпліваць рукі. Вядучаму не дазваляецца даганяць увесь час аднаго і таго ж іграка. Новаму вядучаму нельга адразу лавіць таго, хто толькі што быў “барадой”.

 Браднік

.Мэты:Садзейнічаць развіццю спрытнасці, пачуцця прасторы, увагі.

Змест гульні:Гуляючыя пры дапамозе лічылкі выбіраюць “рыбака” і завязваюць яму вочы. Затым пляскаючы у далоні, ходзяць вакол яго, а ён ловіць іх. Калі на шляху “рыбака” сустракаецца перашкода (яма, слуп, сцяна і да т.п.), дзеці гавораць яму: “Глыбока”; калі ён абыходзіць гэтую перашкоду, гавораць: “Мяльчэй”, а калі абыдзе – “Мелка”. Злавіўшы іграка, “рыбак” павінен назваць яго імя. Калі адгадае, то злоўлены ігрок становіцца “рыбаком” і гульня пачынаецца зноў, а калі не – дзеці крычаць: “Жабу злавіў” і рыбак адпускае іграка. У час гульні дзеці перамяшчаюцца толькі павольна.

 Гарачае месца.

Мэты:Садзейнічаць развіццю хуткасці, вынослівасці.

Змест гульні:На зямлі абазначаецца “гарачае месца” – круг дыяметрам каля 2 м. Выбіраюць вядучага. Ён становіцца на некаторай адлегласці ад “гарачага месца” і ахоўвае яго ад астатніх ігракоў, калі тыя імкнуцца забегчы ў “гарачае месца”. Той, каго вядучы запляміць, становіцца яго памочнікам, і яны разам ловяць астатніх. Зх павілічэннем ліку памочнікаў забягаць у “гарачае месца” становіцца ўсё цяжэй і цяжэй. Той, хто трапіць туды, можа адпачыць там некаторы час, але затым павінен выбегчы і паспрабаваць зноў забегчы ў гарачае месца. Ігрок, які трапіў у “гарачае месца”, адпачывае там, а затым зноў пакідае яго. Злоўленым лічыцца той, да каго вядучы дакрануўся рукой. 

 Гусі ляцяць!

Мэты:Садзейнічаць развіццю ўвагі, каардынацыі рухаў, кемлівасці.

Змест гульні:Гуляючыя выбіраюць вядучага, а самі становяцца ў шарэнгу. Вядучы падае каманды: “Гусі ляцяць!”, затым: “Качкі ляцяць!”, “Вароны ляцяць!”, “Шпакі ляцяць!” і г.д. ігракі падымаюць рукі ўгору і махаюць імі, нібы птушкі крыламі, пры гэтым гучна гавораць: “Ляцяць!”. Потым хутка апускаюць рукі. Час ад часу вядучы спрабуе заблытаць ігракоў, кажучы: “Карасі ляцяць!”, “Зайцы ляцяць!”. Гуляючыямогуць дапусціць памылкі і памахаць крыламі. Той з ігракоў, хто памыліўся, атрымлівае штрафное ачко. Перамагае той ігрок, які ні разу не памыліўся. Праз пэўны час (по дамоўленнасці) гуляючыя мяняюць вядучага. 

Лес, балота, возера.

Мэты:Садзейнічаць развіццю ўвагі, спрытнасці, мыслення.

Змест гульні:Чэрціцца круг такога памеру, каб у ім маглі змясціцца ўсе ігракі, а непадалёку – тры кругі прыблізна на аднолькавай адлегласці ад першага.У першы круг становяцца ўсе гуляючыя, а астатнія кругі абазначаюць “лес”, “балота”, “возера”. Вядучы называе звера, птушку, рыбу ці любую іншую істоту і хутка лічыць да ўмоўнага ліку. Усе бягуць, і кожны становіцца ў той круг, які, на яго думку, адпавядае месцу пражывання названага звера, птушкі і т.п. пераможцам лічыцца той, хто ні разу не памыліўся за ўсю гульню.Мяняць круг, у які прыбег, неельга. Калі ігрок хоць адной нагой стане не ў той круг, ён выбывае з гульні або атрымлівае штрафное ачко. Той, хто не дабег да круга ці прыбег апошнім, таксама атрымлівае штрафное ачко. Набраўшы 3 – 5 штрафных ачкоў, ігрок выыбывае з гульні. 

Лянок.

Мэты:Садзейнічаць развіццю хуткасці, спрытнасці.

Змест гульні:Перад пачаткам гульні выбіраюць вядучага. Затым на зямлі чэрцяць кружкі – “гнёзды”, якіх павінна быць на 2 – 3 менш, чым гуляючых. Пасля гэтага ўсе становяцца ў агульны круг і бяруцца за рукі. Вядучы ходзіць па крузе і робіць розныя рухі: прысядае, падскоквае іг.д. гуляючыя не разнімаючы рук, павінны паўтараць іх. Нечакана вядучы камандуе: “Садзі лянок!”. Кожны ігрок імкнецца заняць “гняздо”. Той, хто не зойме, лічыцца “пасаджаным”, і яго “садзяць” у “гняздо”, дзе ён знаходзіцца да канца гульні. Затым гульня паўтараецца. Перамагае той, хто зойме апошняе свабоднае “гняздо”.   

 Паляванне на лісаў.

Мэты:Садзейнічаць развіццю хуткасці, спрытнасці, хуткасці рэакцыі.

Змест гульні:Гуляючыя выбіраюць “паляўнічага” і пяць “лісаў”. Астатнія, узяўшыся за рукі, утвараюць некалькі маленькіх кругоў, якія раўнамерна размяшчаюцца на пляцоўцы. Кожны круг – гэта “нара”, дзе жыве адзін “ліс”. Каля кругоў бегае “ліс”, у якога няма “нары”. За ім ганяецца “паляўнічы”. Як толькі “ліс”залазіць у якую-небудзь “нару”, то “ліс”, што ў ёй знаходзіцца, павінен адразу ж пакінуць яе і ўцякаць ад паляўнічага ў другую “нару”. Злоўлены “ліс” становіцца “паляўнічым”. У кожнай “нары” павінен жыць толькі адзін “ліс”. “паляўнічы” не мае права лавіць “ліса”, які схаваўся ад яго ў круг (“нару”).

свернуть

Мультыплікацыйныя фільмы

Беларускiя святы і абрады

Святы - сукупнасць звычаяў і абрадаў. Узніклі ў першабытнам грамадстве. Былі звязаны з каляндарным (гуканне выясны, грамніцы) ці зямельнымі цыкламі. Падзяляюцца на рэлігійныя, сінкрэтычныя і безрэлігійныя. Рэлігійныя святы - царкоўныя, у прыватрасці хрысціянскія (раство Хрыстова). Сінкрэтычнымі святамі (мелі рэлігійныя і безрэлігійныя элементы) былі традыцыйныя каляндарная народныя святы (каляды, масленіца, купалле і інш.). Да безрэлігійнай часткі народных свят належылі шматлікія гульні, асабліва на каляды, масленіцу, купалле. У час народных свят спявалі народна-каляндарныя і сямейныя песні, выконвалі творы народнай харэаграфіі. У народна-каляндарных святах, асабліва ў калядах, ёсць элемент Народнага тэатра, а рэлігійныя элементы звязаны са старажытна абрадавымі дзеяннямі. Значная частка рэлігійных элементаў з'явілася пад уплывам царквы, якая да народных свят прымыкоўвала хрысціянскія (да каляд раство Хрыстова, да валачобнага свята - Вялікдзень, да купалля - свята Іаана Прадцеча). У другой палове 19 ст.- пачатку 20 ст. роля рэлігійных элементаў у народных святах паступова змяншалася. Некаторыя з іх, асабліва старыя абрадавыя дзеянні, сталі безрэлігійнымі тэатралізаванымі дзеяннямі, святочнай забавай.

Стрэчанне ці грамніцы.

Гэтае свята ўвабрала ў сябе вобраз зімы і лета ў песенных гуртах, якія спрачаюцца паміж сабой песнямі.

Масленка.

 Святкуецца на восьмы дзень перад Вялікаднем. Гэта свята пачыналіся запускі, якія заканчвалі калядны мясаед.

Гуканне вясны. 

  Гэтае свята характэрна для Усходней Беларусі. Як і масленкавыя абрады песні і карагоды адбываліся на горках, бо так было бліжэй да неба. Кульмінацыя гэтага свята дасягалася 7 красавіка, калі адбываліся непасрэдна рытуальныя дзеянні і працягваліся да таго моманту, як узаруць поле.

Саракі.

 Свята прыпадае на 22 сакавіка. Яно адзначае дзень веснавого раўнадзенства. 3 гэтым святам канчаткова прыходзіць вясна.

Камаедзіца.

  Гэтае свята прыйшло з глыбокай старажытнасці. Адзначаецца перад Звесткаваннем. На гэта свята пакланяліся мядзведзю.

Вялікдзень.

   Гэтае свята лічыцца найвялікшым каляндарным святам. Яно складае выключную адметнасць, самабытнасць беларускага абрадава-святочнага каляндара.На гэта свята сутракалі Новы Год па сонечнаму календару. Святкавалася ў дзень вяснавога раўнадзенства. Потым стала перасоўным ад 4 красавіка да 8 мая. Апошняя нядзеля перад святам была Вербная нядзеля. У царкву заносілі галінкі вярбы, якія асвяшчалі святой вадой. Потым прынасілі дамоў і з'ядалі па аднаму пухірку, каб абараніцца ад маланкі, а рэшткі вярбы захоўвалі да наступнай Вербніцы.

Наўскі Вялікдзнь.

   Адзначаўся ў чысты чацвер, як частка агульнакаляндарнай традыцыі ўшанавання дзядоў. Гэтае свята больш вядома пад назвай Радауніца свята ўшанавання памерлых.

Юр'я.

Свята адзначалася 5 траўня. На ім ушаноўвалі сімвал парадку, вясны, росквіту прыроды. На лузе дзяўчаты выбіралі самую прыгожую, апраналі яе русалкай і надзявалі ёй вянок, вадзілі вакол яе карагоды і спявалі. На гэтае свята існуе шмат прыказак, прыкмет. Вось адна з іх:" Як дождж на Юр'я, то будзе хлеб у дурня."

Зялёныя святкі.

  Свята найвышейшага росквіту прыроды. Вядома пад назвай Сёмухі, Тройцы. Святкуецца гэтае свята на семым і восьмым тыдні пасля Вялікадня. Гэтае свята з'яўляецца гімнам маці-прыродзе.

Купалле. 

Святкуецца з 6 на 7 ліпеня. Гэтае свята насычана прыгожымі язычніцкімі звычаямі і святкуецца ў гонар летняга сонца звароту. Сутнасць гэтага свята засталася некранутай да нашых дзён. Увасабленнем былі ачышчальныя вогнішчы, ачалавечаны вобраз жанчыны Купалы і нават яго дочкі.

Жніво. 

  Гэтае свята з'яўляецца самым працяглым комплексам рытуалаў. Пачынала святкавацца ад 12 ліпеня да 27 верасня. Жніўныя абрады складалі аснову самай цяжкай працоўнай дзеі.

Пакровы.

  Адзначалісы ад 14 кастрычніка да 27 кастрычніка. На гэтае свята размярковываліся дні паміж дзяўчатамі, а 27 кастрычніка па надвор'ю меркавалі аб характары будучай жонкі, і называлі гэты час Дзівочым летам. На гэтае свята ў прыродзе адбываўся пераломны момант ад лета да зімы. "Прыйшла Пакрова і пытае, ці да зімы гатова." Пачынаючы з гэтага свята, моладзь пачынала збірацца на вячоркі, а хатнія справы спраўляліся з песнямі.

Дзяды.

Кожны дзень тыдня меў сваё значэнне. Так субота мела быць днём ушанавання дзядоў, усіх памерлых. У гэты дзень кожны павінен быў успомніць лепшыя рысы прашчураў, аддаць ім належную павагу.

Зімовыя святкі.

  Пачыналіся посля постнай куцці (6 студзеня) і завяршаліся да Вадахрышча (19 студзеня). На гэтае свята адбываліся сапраўдныя тэатралізаваныя беларускія народныя карнавалы.Пачыналіся зімовыя святкі з Каляд (7 студзеня), якія былі ў гонар зімоваго сонцазвароту і каляднага месаеду пасля Піліпаўскага посту. На гэты язычніцкі абрад наслаівалася хрысціянскае свята нараджэнне Хрыстова- свята Раства. Неад'емным рытуалам з'яўляецца ўшанаванне продкаў-дзядоў. Гэтаму прысвячалі тры ўрачыста-шанавальныя куцці: перадкалядная посная, багатая- шчодрая і вадзяная. Гэтая дзея цягнулася ад 25 снежня да 2 студзеня

свернуть

Цудоўныя часопiсы для дзяцей i iх бацькоў

1. "Вясёлка" - гэта цудоўны часопiс для дзяцей i iх бацькоў

 

2. "Буся" - чытанка-маляванка для дашкольнікаў

3. "Нашыя дзеткi" - гэта вельмi цiкавы партал для бацькоў -беларусаў Советы и публикации на темы воспитания, домашнего и школьного обучения на белорусском языке. Библиотека детской белорусской литературы, мультимедийные материалы и др.

4. Народныя казкі для дзетак ад ЮНІСЕФ Праект «Народныя казкі для дзетак» — iнiцыятыва ЮНIСЕФ у Беларусі. Там вы знойдзеце многа цудоўных казак и гульняў для вашых дзетак на беларускай мове.

5.Вершы.ru - нацыянальны паэтычны партал, на якiм вы знойдзеце вершы для дзяцей на беларускай мове.

6. Казкi беларускiя.

свернуть

Беларускі нацыянальны касцюм

 

Нацыянальнае адзенне беларусаў.

Белару́скі нацыяна́льны касцю́м — комплексы адзення, абутку і аксесуараў, якія склаліся на працягу стагоддзяў для выкарыстання беларусамі ў штодзённым і святочным ужытку. Нацыянальны касцюм мае надзвычай высокую культурную каштоўнасць і з'яўляецца адным з этнічных атрыбутаў беларускага народа.

Вылучаюць прынамсі 3 разнавіднасці беларускага нацыянальнага касцюма (у адпаведнасці з сацыяльнай прыналежнасцю):

  • сялянскі;
  • мяшчанскі;
  • шляхецкі.

Беларускі сялянскі мае глыбокія гістарычныя карані і захаваў шмат архаічных рыс. Спалучаючы ў сабе практычнасць і эстэтычнасць, ён з'яўляўся і з'яўляецца значна большай рэччу, чым проста адзеннем ці нават мастацкім творам. Сялянскі касцюм беларусаў адлюстроўваў мясцовыя традыцыі, патрэбы і сацыяльны статус прадстаўнікоў беларускага народа, светапогляд майстроў, якія яго выраблялі, а ў дэкаратыўным арнаменце часам чытаюцца цэлыя змястоўныя гісторыі. Звычайна менавіта сялянскі касцюм маюць на ўвазе, калі вядуць гаворку пра нацыянальны касцюм беларусаў увогуле.

Мяшчанскі і шляхецкі нацыянальныя касцюмы ўпісваюцца ў агульнаеўрапейскія модныя тэндэнцыі, але пры гэтым маюць у сабе вялікую колькасць нацыянальных асаблівасцей, што дазваляе лічыць іх за разнавіднасці беларускага нацыянальнага касцюма.

свернуть

Маршруты выхаднога дня

Парады бацькам па патрыятычнаму выхаванню дашкольнікаў.

24.10.2022
Чувство Родины... Оно начинается у ребенка с отношения к семье, к самым близким людям — к матери, отцу, бабушке, дедушке. Это корни, связывающие его с родным домом и ближайшим окружением. Дошкольникам необходимо знать и изучать культуру своих предков. Именно акцент на знание истории народа, его культуры поможет в дальнейшем с уважением и интересом относиться к культурным традициям других народов. В основе нравственно-патриотического воспитания ребенка лежит развитие его нравственных чувств. Немалое значение для воспитания у детей интереса и любви к родному краю имеет ближайшее окружение. Постепенно ребенок знакомится с детским садом, своей улицей, городом, а затем и со страной, ее столицей и символами. Любой край, область, даже небольшая деревня неповторимы! В каждом месте своя природа, свои традиции и свой быт. Отбор соответствующего материала позволяет формировать у дошкольников представление о том, чем славен родной край. Родной город... Во время прогулок со своим ребёнком расскажите ему, что родной город славен своей историей, традициями, достопримечательностями, памятниками, лучшими людьми. Какие сведения и понятия о родном городе способны усвоить дети? Четырехлетний ребенок знает название своей улицы и той, на которой находится детский сад. Внимание детей 5 лет нужно привлечь к объектам, которые расположены на ближайших улицах: школа, кинотеатр, почта, аптека и т. д., рассказать об их назначении, подчеркнуть, что все это создано для удобства людей. Диапазон объектов, с которыми знакомят старших дошкольников, расширяется — это район и город в целом, его достопримечательности, исторические места и памятники. Детям объясняют, в честь кого они воздвигнуты. Старший дошкольник знает название своего города, своей улицы, прилегающих к ней улиц, а также в честь кого они названы. Ему нужно объяснить, что у каждого человека есть родной дом и город, где он родился и живет. В нравственно-патриотическом воспитании огромное значение имеет пример взрослых, в особенности же близких людей. На конкретных фактах из жизни старших членов семьи (дедушек и бабушек, участников Великой Отечественной войны, их фронтовых и трудовых подвигов) необходимо привить детям такие важные понятия, как "долг перед Родиной", "любовь к Отечеству", "ненависть к врагу", "трудовой подвиг" и т. д. Важно подвести ребенка к пониманию того, что мы победили потому, что любим свою Отчизну, Родина чтит своих героев, отдавших жизнь за счастье людей. Их имена увековечены в названиях городов, улиц, площадей, в их честь воздвигнуты памятники. Неверно полагать, что, воспитывая любовь только к семье, мы уже тем самым прививаем любовь к Родине. К сожалению, известны случаи, когда преданность своему дому уживается с безразличием к судьбе страны, а иногда даже с предательством. Поэтому важно, чтобы дети как можно раньше увидели "гражданское лицо" своей семьи. (Знают ли они, за что их дедушка и бабушка получили медали? Знают ли знаменитых предков?..) Продолжением нравственно-патриотического воспитания является знакомство детей с другими городами Беларуси, со столицей нашей Родины, с гимном, флагом и гербом государства. Показать через малое большое, зависимость между деятельностью одного человека и жизнью всех людей —вот что важно для воспитания нравственно-патриотических чувств дошкольника! Это будет способствовать правильному развитию и микроклимата в семье, и воспитанию любви к своей стране. Например, воспитывая у детей любовь к своему городу, необходимо подвести их к пониманию того, что их город — частица Родины, поскольку во всех местах, больших и маленьких, есть много общего: повсюду люди трудятся для всех (учителя учат детей; врачи лечат больных; рабочие делают машины и т. д.); везде соблюдаются традиции: Родина помнит героев, защитивших ее от врагов; повсюду живут люди разных национальностей, совместно трудятся и помогают друг другу; люди берегут и охраняют природу; есть общие профессиональные и общественные праздники и т. д. Воспитывая дошкольника, родителям необходимо обратить внимание на воспитание у ребенка любви и привязанности к своей семье, дому, детскому саду, улице, городу; формирование бережного отношения к природе и всему живому; воспитание уважения к труду; развитие интереса к русским традициям и промыслам; формирование элементарных знаний о правах человека; расширение представлений о городах Беларуси; знакомство детей с символами государства (герб, флаг, гимн); развитие чувства ответственности и гордости за достижения страны; формирование толерантности, чувства уважения к другим народам, их традициям. На это необходимо обращать внимание во всех видах детской деятельности: в играх, в труде, в быту — так как воспитывают в ребенке не только патриотические чувства, но и формируют его взаимоотношения со взрослыми и сверстниками. Задача родителей — отобрать из массы впечатлений, получаемых ребенком, наиболее доступные ему: природа и мир животных дома (детского сада, родного края); труд людей, традиции, общественные события и т. д. Причем эпизоды, к которым привлекается внимание детей, должны быть яркими, образными, конкретными, вызывающими интерес. Поэтому, начиная воспитывать маленького патриота, родители сами обязаны хорошо знать свой край, традиции народа и продумать, что целесообразнее показать и рассказать детям, особо выделив наиболее характерное для данной местности.
развернуть

ПАГУЛЯЙЦЕ З ДЗЕЦЬМІ

27.10.2022
Дидактическая игра «Найди флаг и герб нашей страны» Цель: закрепление представлений о государственных символах Беларуси Ход игры: необходимо подобрать карточки с видами объектов и предметов, на которых может быть размещен герб или флаг Республики Беларусь Дидактическая игра «Где можно увидеть герб и флаг Республики Беларусь» Цель: закреплять представления о гербе и флаге Республики Беларусь. Ход игры: необходимо подобрать карточки с видами объектов и предметов, на которых может быть размещен герб или флаг Республики Беларусь. Дидактическая игра «Сравни герб и флаг Республики Беларусь с гербами и флагами соседних стран» Цель: развитие наблюдательности, умения сравнивать, обобщать, делать выводы Дидактическая игра «Найди символы Беларуси» Цель: уточнить представления о символах Беларуси (зубр, аист, василек, цветок льна, клевер, сосна). Цель: необходимо выбрать те карточки, на которых изображены символы Беларуси Белорусская народная игра «Садзі лянок» Цель: развитие координации движений, быстроты, умения ориентироваться в пространстве. Дидактическая игра «Сравнение цветов льна и василька» Цель: развитие наблюдательности, внимания, умения делать простейшие выводы. Наблюдения за флагом на фасаде здания дошкольного учреждения, на фасадах других зданий Цель: развитие познавательных процессов, умений рассуждать Рассматривание гербов на монетах различных государств. Цель: развитие наблюдательности, внимания, умения сравнивать, делать выводы Беседа «Беловежские зубры» Цель: расширить представления детей об особенностях зубра совершенствование умения участвовать в диалоге. Рассматривание серии иллюстраций «Животные белорусских лесов» Цель: пополнить представления детей о животном мире, воспитывать бережное отношение к природе Заучивание стихотворение «Бусловы боты» В. Гардея Цель: создание условий для практического овладения детьми художественно-речевой деятельностью, развитие внимания, памяти, умения выразительного исполнения поэтических произведений Аппликация «Узор из васильков и клевера» Цель: формировать умение составлять композицию из цветов, закреплять навыки пользования ножницами. Наблюдения в природе «Определим погоду по народным приметам» Цель: развитие наблюдательности, умения использовать на практике народные приметы. Дыдактычная гульня “Знайдзі патрэбнае” Ход гульні: дзецям прапануюць карткі з выявамі каласоў жыта, кветак (лен, канюшына, васількі, рамонкі), зорак (пяціканцовая, шасціканцовая), сонца, месяца, зямнога шара, чырвона – зяленай стужкі, контураў Беларусі, Расіі. Ім трэба выбраць карткі, на якіх адлюстравана тое, што ёсць на выяве герба Рэспублікі Беларусь. Затым на мальберце размяшчаецца карта з яго выявай, дзеці правяраюць, ці правільна выканалі заданне. Выхавальнік у час гульні расказвае пра тое, што сімвалізуе кожны элемент герба Беларусі: - Зямны шар – сімвал сяброўства і партнерства. Беларусы вельмі добразычлівыя і мірныя людзі, падтрымліваюць добрыя адносіны з іншымі народамі свету; - Сонца, якое ўзышло нал зямлей – знак жыцця. Дзякуючы яму мы жывем, яно дае святло і цяпло ўсяму жывому; - Вянок з жытневых каласоў – знак памяці і сувязі з продкамі, сімвал уражаю, квітнення, багацця; - Чырвона – зяленая стужка сімвалізуе колеры сцяга Беларусі; - Канюшына – сімвал сувязі са светам жывел. Каровы, коні, козы, авечкі, якія разводзяць беларусы, вельмі любяць харчавацца канюшынай; -Лен – гэта дабро, дастатак, праца. Спакон вякоў нашы продкі вырошчвалі лен, з якога рабілі тканіну і шылі вопратку. Дыдактычная гульня “Складзі сцяг Рэспублікі Беларусь” Дзеці падзяляюцца на дзве каманды, у кожнай – камплект палосак (вузкія і шырокія чырвонага, зяленага , жоўтага і чорнага колераў, белыя – з розным арнаментам). Неабходна выбраць патрэбныя і скласці з іх сцяг Рэспублікі Беларусь. Затым на мельберце размяшчаецца картка з яго выявай, дзеці правяраюць, ці правільна выканалі заданне. Кожны колер нашага сцяга мае свае значэнне. Чырвоны – сімвал сонца, адвагі, радасці і шчасця. Што абазначае зялены колер сцяга? Гэта колер цудоўнай прыроды нашай Радзімы. Белы колер – колер чысціні і свабоды. Сцяг беларусі мае адну важную асаблівасць – народны узор. Ен называецца арнамент. Арнамент сімвалізуе працавітасць і майстэрства людзей.
развернуть

Кансультацыя "Як бацькам знаёміць дзяцей з сімволікай Рэспублікі Беларусь"

08.09.2022
Воспитать гражданина – значит подготовить человека к участию в решении текущих и перспективных задач нашего общества и государства, к выполнению функций хозяина и труженика, защитника Родины и семьянина, к участию в сознательной и активной деятельности. Важнейшим показателем сформированности у детей гражданственности и патриотизма является знание государственной символики Республики Беларусь, понимание её роли и значения как концентрированного выражения идеологии государства. В соответствии со статьей 19 Конституции Республики Беларусь символами Республики Беларусь как суверенного государства являются ее Государственный флаг, Государственный герб и Государственный гимн. В 2013 г. в Минске торжественно открыта площадь Государственного флага. В центре площади установлена 70 метровая стела-­флагшток, на которой прикреплён самый большой в стране государственный флаг: его площадь составляет 98 м2, а масса 25 кг. Государственный герб Республики Беларусь является символом государственного суверенитета Республики Беларусь, представляет собой размещенный в серебряном поле зеленый контур Государственной границы Республики Беларусь, наложенный на золотые лучи восходящего над земным шаром солнца. Вверху поля находится пятиконечная красная звезда. Герб обрамлен венком из золотых колосьев, переплетенных справа цветками клевера, слева – цветками льна. Венок трижды перевит с каждой стороны красно-зеленой лентой, в средней части которой в основании Государственного герба Республики Беларусь в две строки начертаны золотом слова «Рэспубліка Беларусь». Государственный гимн Республики Беларусь представляет собой музыкально-поэтическое произведение, исполняемое в случаях, предусмотренных Законом Республики Беларусь от 5 июля 2004 г. № 301-З "О государственных символах Республики Беларусь" и иными законодательными актами Республики Беларусь. При официальном исполнении Государственного гимна Республики Беларусь присутствующие слушают его стоя (мужчины – без головных уборов, военнослужащие, иные лица, для которых предусмотрено ношение форменной одежды, – в соответствии с законодательством Республики Беларусь). Формы и методы работы с детьми по изучению государственной символики Республики Беларусь Патриотическое воспитание является составной частью образовательного процесса в учреждениях дошкольного образования, оно направлено, в том числе, на формирование у детей чувства гордости, глубокого уважения к государственным символам Республики Беларусь. Содержание учебной программы дошкольного образования предусматривает в средней группе (воспитанники от 4 до 5 лет) в рамках реализации задач образовательной области «Ребенок и общество» формирование у воспитанников представлений о государственных символах Республики Беларусь; в старшей группе (воспитанники от 5 до 7 лет) – развитие интереса, формирование гордости и уважения к государственным символам Республики Беларусь, желания подпевать гимн, умения соблюдать правила поведения на церемонии подъема Государственного флага и исполнения Государственного гимна Республики Беларусь. Решение вышеназванных задач будет наиболее эффективным во взаимодействии с семьями воспитанников Для ознакомления детей дошкольного возраста с государственной символикой целесообразно использовать родителям следующие методы и приемы: рассматривание иллюстраций с изображением Государственного флага Республики Беларусь и Государственного герба Республики Беларусь, сопровождающееся комментарием родителей, объяснением элементов государственных символов. При ознакомлении с государственными символами Республики Беларусь можно использовать приём сравнения (например, предложить детям сравнить Государственный флаг (Государственный герб) Республики Беларусь с флагом(гербом) одного из соседних государств. Это даст возможность ребенку более четко увидеть детали и различать их; рассматривание предметов, на которых изображен Государственный герб Республики Беларусь (обложки паспорта, свидетельства о рождении, марок, правительственных наград); привлечение внимания детей к изображениям символов нашего государства, которые встречаются в повседневной жизни; приобщение их к отдельным, доступным детскому пониманию общественным событиям, отражающим отношение белорусов к государственным символам Республики Беларусь; объяснение детям старшего дошкольного возраста содержания Государственного гимна Республики Беларусь; слушание гимна в сочетании с предварительным комментарием родителей о том, как нужно вести себя во время звучания гимна (слушать стоя, мальчики снимают головные уборы); беседы с детьми о том, где и когда используется государственная символика (в праздничные дни на улицах вывешивают флаги, в честь спортсменов-победителей звучит Государственный гимн Республики Беларусь и поднимают Государственный флаг Республики Беларусь и др.); наблюдение во время прогулок с детьми за изменениями в нашем городе перед государственными праздниками с дальнейшим обсуждением впечатлений; чтение произведений художественной литературы, раскрывающих отношение людей к Государственному гимну Республики Беларусь и Государственному флагу Республики Беларусь и др. Формируя представления детей о государственных символах Беларуси – флаге, гербе, гимне, надо подвести детей к пониманию того, что символы не просто обозначают, а описывают, раскрывают явления. Во всех элементах (герб, флаг, гимн) заложен глубочайший смысл: они отражают историю происхождения государства, его структуру, цели, принципы, национальные традиции, особенности хозяйства и природы. Так, например содержание беседы о символах Беларуси может быть таким: У каждой страны есть свои государственные символы. Это флаг, герб, гимн. К ним надо относиться с уважением (показать иллюстрации с гербом и гимном). Флаг символизирует нашу Родину. Он развевается над зданием правительства, флаги вывешивают во время праздников, поднимают во время побед. На флаге Беларуси 3 цвета. Красный цвет – знак Солнца, он символизирует богатство, это знак счастливой жизни. (Или: обозначает кровь пролитую защитниками Беларуси). Зеленый цвет – цвет природы, нашей кормилицы, цвет полей и лесов. Это цвет добра, благополучия, мира. Белый цвет – это цвет свободы, чистоты, мудрости. Орнамент из ромбиков символизирует трудолюбие, мастерство белорусского народа. О гербе можно рассказать то, что они появились очень давно. Это был отличительный знак рыцарей. Служил он для того, чтобы можно было отличить друг от друга закованных в железные доспехи воинов. Такой символ появился на рыцарских щитах. Шло время, не стало рыцарей, но остались гербы. Герб является знаком отличия, эмблемой государства. Его изображение помещается на печатях, на паспорте гражданина Беларуси, на пограничных столбах, на зданиях, где работает правительство. Что на нём изображено? Контур Беларуси – зеленый – в лучах восходящего солнца – это наша земля. Пучки колосьев – это трудолюбивый народ, который выращивает хлеб. Красные цветки клевера – это связь с животным миром. Это корм для лошадей и коров. Голубые цветки льна – это материал для одежды, символ труда, добра и достатка. Земной шар с восходящим солнцем – мы белорусы дружим со всеми народами, торгуем, обмениваемся изделиями и знаниями. Красная звезда – символ человечности, знак мужества. Знакомя детей с гимном Беларуси можно сказать о том, что гимн это самая торжественная песня страны. Гимны появились намного раньше, чем гербы и флаги. Гимн исполняется в особо важных случаях, например, тогда, когда героям вручают награды, когда спортсмены получают золотые медали на соревнованиях. Государственный гимн Республики Беларусь исполняется во время официальной церемонии поднятия Государственного флага Республики Беларусь и иных официальных государственных церемоний. Можно прочитать детям следующие художественные произведения: с детьми 4-5 лет: С.Сокалаў-Воюш "Блакіт нябёс"; Э. Агняцвет "Зямля з блакітнымі вачамі"; А.Байдак "Беларусачка”; Д.Бічэль-Загнетава "Радзіма"; А.Русак "Мой край" і інш. с детьми 5-7 лет: Д.Бічэль-Загнетава "Белая Русь", "Радзіма", "Наша Радзіма"; А.Вольскі "Радзіма", "Беларусь – мая Радзіма"; В.Вітка "Бусел"; Н.Гілевіч "Я – беларус" і інш.
развернуть

Рэкамендацыі для бацькоў

02.09.2022
Рекомендации для родителей. Обращайте внимание ребенка на красоту родного города, во время прогулки расскажите, что находится на вашей улице, поговорите о значении каждого объекта. Вместе с ребенком принимайте участие в труде по благоустройству и озеленению своего двора. Поощряйте ребенка за примерное поведение в общественных местах. Расширяйте собственный кругозор Учите ребенка правильно оценивать свои поступки и поступки других людей. Вместе читайте книги, смотрите передачи, кинофильмы, рассказывающие о Родине, ее героях, о традициях, культуре своего народа. Рассказывайте ребёнку об испытаниях, выпавших на долю наших предков, из которых они вышли с честью. Знакомьте своего ребёнка с памятными и историческими местами города, страны. Даже если вам не хочется в выходной день отправляться с ребёнком в музей или на выставку, помните, что чем раньше и регулярней вы будете это делать, пока ваш ребёнок ещё маленький, тем больше вероятность того, что он будет посещать культурные заведения в подростковом возрасте и юности. При общении с ребёнком, обсуждайте не только проблемы, но и отмечайте положительные моменты, помните, чем больше выражаете недовольство, тем больше пессимизма, недовольства жизнью будет выражать ваш ребёнок. Как можно раньше откройте в своем ребенке умение проявлять позитивные эмоции, они станут вашей надеждой и опорой в старости! свернуть Консультация "Как родителям знакомить детей с символикой
развернуть